مقالات مقالات .

مقالات

علل تاخیر پریود

1. روش های ضد بارداری
شما شاید فکر کنید که مصرف داروهای ضد بارداری به شما کمک می کند تا پریود منظمی داشته باشید اما همیشه اینطور نیست، مصرف برخی از داروها مانند سیسونال Seasonale ، سیسونیک Seasonique یا کوارتت Quartette می توانند سبب شوند که زنان چرخه ی قاعدگی 28 روزه را نداشته باشند و بین دوره ها تاخیر ایجاد شود.

یک متخصص باروری می گوید، زمانی که شما قرص های فعال را بیش از 21 روز مصرف می کنید، لایه رحم پایدار باقی می ماند، زمانی که قرص غیرفعال را می خورید، هورمون ها کاهش می یابند و سبب فشار خون و خونریزی داخل رحمی می شوند. این پریود شدن معمول نیست و مانند روند طبیعی خود رخ نمی دهد.

انواع دیگر روش های پیشگیری از بارداری که از روش های کنترل هورمونی استفاده می کنند می توانند سبب تاخیر و نامنظم شدن در پریود شوند. پزشکان هشدار می دهند که هیچ روش ضد بارداری به طور کامل و صد در صد نمی تواند مانع حاملگی شوند.


2. سندرم تخمدان پلی کیستیک (Pغیر مجاز می باشد)
در طی چرخه ی قاعدگی هر تخمدان تقریبا 5 فولیکون ایجاد می کند و آن ها را برای تبدیل شدن به تخمک بالغ جهت تخمک گذاری آزاد می کنند. زنانی که مبتلا به این سندرم هستند دارای فولیکول های اضافی هستند که سبب می شود تا روند طولانی تری را تجربه کنند. به عبارت ساده تر تا زمانی که تخمک آزاد نشود، پریود رخ نمی دهد.

سایر علائم این سندرم شامل افزایش وزن و افزایش سطح هورمون ها مانند تستوسترون است که سبب رشد موهای ضخیم در صورت و سینه ها می شود. البته این علائم در همه ی افراد رخ نمی دهد و در همه ی افرادی هم که ایجاد می شود نمی تواند دلیل صد در صد سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد.

3. استرس
تاثیر استرس بر چرخه ی قاعدگی بسیار مهم است؛ استرس می تواند در هیپوتالاموس تداخل ایجاد کند و سبب ایجاد تاثیرات در روند پریود شدن کند. پریشانی و مسایل روحی می تواند غده هیپوفیز را نیز تحت تاثیر قرار دهد و بر هورمون هایی که سبب تحریک تخمدان می شود، اثر بگذارد.

در نهایت استرس در هر شخص با دیگری فرق دارد و بستگی به میزان تحمل اشخاص و قدرت ذهنی آنها دارد. استرس می تواند سبب تاخیر یا جلو افتادن پریود شود.

4. نوسان وزن
کاهش وزن بیش از حد می تواند بیشتر از افزایش وزن زیاد، بر پریود اثر گذار باشد. پزشکان می گویند؛ کاهش شدید وزن و بی اشتهایی می تواند تولید هیپوتالاموس هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) و هورمون لوتئین کننده (LH) تنظیم کننده تخمدان ها را خاموش کند.

5. پیراموپوز (مرحله قبل از ورود به یائسگی)
بیشتر خانم ها در اواخر دهه ی 40 شروع به تاخیر در پریود شدن می کنند. آنها به جای چرخه های 28 روزه، چرخه هایی 36 یا حتی 48 روزه را تجربه می کنند. اگر کسی زیر 45 سال داشته باشد و پریود شدنش کامل متوقف شود ممکن است یائسگی زودرس و به عبارت دیگر همان پیراموپوز را تجربه کرده باشد یا دچار نارسایی زودرس تخمدان شده باشد.
6. تومور هیپوفیز
اگرچه این مشکل تا حدی نادر و حتی بعید است اما گاهی اوقات پرو لاکتینوما، نوعی تومور هیپوفیز که مقادیر زیادی از پرولاکتین را ترشح می کند، هورمونی که نشانگر تولید شیر مادر است، می تواند در تاخیر دوره ی پریود موثر باشد. پزشکان می گویند زنانی که نوزاد شیر نمی دهند اما دچار سردرد، ترشحات سینه و تاری بینایی می شوند و در کنار این موارد دچار تاخیر پریود شده اند، باید به سرعت به پزشک مراجعه کنند.

7. دیابت و بیماری تیروئید
بیماری قند خون (دیابت) و تیروئید می توانند سبب تاخیر در قاعدگی شوند. بسیار از خانم ها گاه به دلایل مختلف ممکن است تخمک گذاری در بدن شان ایجاد نشود یا دچار پریود زودرس یا با تاخیر شوند. برای دریافت دلیل اصلی باید آزمایش های لازم و سابقه ی خانواده بررسی شود.

در آخر باید این نکته را مد نظر داشته باشید که خونریزی، عفونت یا هر مشکلی بعد از به تاخیر افتادن پریود ممکن است هیچ ارتباطی با چرخه ی قاعدگی شما نداشته باشد و نیاز به بررسی داشته باشد.
منبع : https://sadrasono.com/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۰۳:۱۵ توسط:admin موضوع: نظرات (0)